Een veilige thuis en de kans om naar school te gaan.

Kim Baert deed enkele jaren geleden vrijwilligerswerk bij City of Joy in Zambia. Dat is een tehuis van de zusters van Don Bosco voor meisjes die wees zijn of hebben geleden onder misbruik of extreme armoede.

Hoe gaat het met jou?

Het gaat goed met mij. Ik werk als technical consultant bij een bedrijf in Zwijnaarde dat werkt rond duurzaam watergebruik in de industrie en vastgoed.

Hoe kijk je terug op de maanden ­vrijwilligerswerk die je gedaan hebt?

Samenleven met 30 Afrikaanse meisjes die het hart op de tong hebben, was heel intens en zeker niet altijd gemakkelijk. Ik heb deze periode diepgaand beleefd, mijn herinneringen zijn nog steeds levendig. Heel vaak denk ik eraan terug.

"Het was de beste ervaring van mijn leven."

Je hebt je nadien ook ingezet om fondsenwerving te doen voor City of Joy?

Ik heb een event georganiseerd met een workshop Afrikaanse dans en een fototentoonstelling. Het was een heel toffe avond, maar het was niet makkelijk om genoeg mensen bij elkaar te krijgen om er voldoende winst uit te halen.

Heb je nog contact met de mensen van City of Joy?

Elke namiddag was er oratory bij de zusters met de lokale vrijwilligers, daar heb ik enkele vriendschappen aan overgehouden. Enkele van de meisjes volg ik nog via sociale media en de hoofdzuster contacteer ik af en toe over de financiële ondersteuning van Droomfonds Don Bosco. Ik vind het wel leuk om contact te blijven houden. Zo blijft toch nog steeds een deel van mijn leven.

Hoe is de situatie er momenteel?

De scholen zijn ook in Zambia een tijd gesloten geweest door corona. Maar er waren geen online leermogelijkheden of zelfs geen boeken om aan zelfstudie te kunnen doen. Bijgevolg is er veel leerachterstand. Een supergroot probleem! De zusters hebben inspanningen gedaan door een leraar in te huren die aan home schooling kwam doen.

Waarvoor heeft City of Joy financiële ondersteuning nodig?

Ze hebben vooral geld nodig voor de basisnoden: voeding en schoolgeld. Deze komen in het gedrang want o.a. de voedselprijzen zijn gestegen door het staatsbankroet van Zambia. De zusters hebben wel een moestuin en enkele kippen, maar moeten nog verschillende producten extern aankopen.

Waarom is het belangrijk om de vastenactie van Droomfonds Don Bosco voor City of Joy te steunen?

Bij City of Joy leren de meisjes op eigen benen te staan, krijgen ze educatie en worden ze klaargestoomd voor het leven. Zonder City of Joy zouden de meisjes totaal vastzitten in hun moeilijk leefbare situatie. Door te steunen, geef je hen de kans om hun toekomst zelf in handen te nemen en krijgen ze zicht op een beter leven.

Wil jij City of Joy steunen? Dan kan!