"Een saaie speelplaats wordt een speelse ontmoetingsplaats."

Met de steun van het Droomfonds van Don Bosco Stichting, start Jeugddienst Don Bosco het project speelplaatsanimatie opnieuw op.

Speelplaatsanimatie is een project op school waar leerlingen uit de derde graad voor leerlingen uit de eerste graad een activiteitenaanbod samenstellen om de middagspeeltijd een zinvolle invulling te geven. Ze dompelen hen onder in de wereld van kringspelen, pleinspelen, geanimeerde sporten, knutselactiviteiten en zo veel meer. De oudere leerlingen worden hierbij begeleid door hun leerkrachten en door Jeugddienst Don Bosco. Daarbij staan inspraak en participatie van de leerlingen centraal.

Jelger, speelpleinanimator Don Bosco Hechtel:

Jongeren krijgen de kans om plezier te maken en om nieuwe vrienden te maken. Ze hebben vooral geen tijd om te pesten of te spijbelen. Gebeurt er toch iets, dan kan je daar als animator snel bij ingrijpen.”

De speelplaatsanimatoren worden gevormd tot geëngageerde jongeren. Ze worden geprikkeld om hun sociale vaardigheden te ontwikkelen, om te leren omgaan met diversiteit, creativiteit en leiderschap. Kortom, ze leren wat het is om zich vrijwillig in te zetten voor anderen en kunnen zo beleven wat een grote voldoening en kans tot persoonlijke ontwikkeling dit biedt.

Ook voor de leerlingen van de eerste graad biedt speelplaatsanimatie tal van voordelen. Voor veel leerlingen duren middagpauzes namelijk vaak te lang omdat ze niet goed weten hoe ze hun vrije tijd kunnen invullen. Ze gaan zich al snel vervelen en dat is de ideale voedingsbodem voor probleemgedrag zoals pesten of spijbelen. Speelplaatsanimatie kan hier een oplossing zijn door een keuzeaanbod van activiteiten aan te bieden waar de leerlingen aan kunnen deelnemen. Het vormt een saaie speelplaats om tot een speelse ontmoetingsplaats, een positief en verdraagzaam klimaat, waar jongeren met elkaar spelen en met elkaar leren omgaan. Dat is iets waar Don Bosco zelf ook steeds naar streefde.

Marietje Peels, Jeugddienst Don Bosco: “Mijn taak is de kennis en expertise van Jeugddienst Don Bosco op het gebied van speelplaatsanimatie te delen. Door vormingen aan te bieden aan animatoren en leerkrachten en informatiemomenten voor directieteams willen we een boost geven aan speelplaatsanimatie. Met ontmoetingsmomenten kan ook de verbondenheid tussen speelplaatsanimatoren versterkt worden. Natuurlijk kunnen scholen ook altijd bij mij terecht met vragen zodat we antwoorden of vorming op maat kunnen geven.”