“Op 3 dagen tijd toveren we
met de hele hoofdanimatorenploeg
Don Bosco Oud-Heverlee om tot een groot speelterrein voor jong en ouder.”

Jutta Bruninx is 22 jaar en ze engageert zich al sinds 2016 op speelplein Don Bosco Oud-Heverlee. Het wordt haar zevende speelpleinzomer!

Voorbereidingen speelpleinzomer

Onze hoofdanimatorenploeg bestaat ­ongeveer uit 30 jongeren, tussen de 18 en 25 jaar. Tijdens het jaar vergaderen wij ongeveer 5 keer met alle ­hoofdanimatoren. We worden opgedeeld in groepen die dan elk een deeltje van de zomer ­voorbereiden. We gaan ook op weekend om het groepsgevoel te versterken. Daarnaast zit de pleinleiding elke maand samen om de zomer klaar te stomen en na te denken over de manier van aanpak.

Om de vriendschappen tussen de ­animatoren te onderhouden, organiseren we ook elke maand een Boscobar. Soms gaan we poolen, picknicken, op café, … allemaal leuke dingen doen!

Opbouwen

Het belangrijkste dat er moet gebeuren, is het speelplein weer opbouwen. Op 3 dagen tijd toveren we met de hele hoofdanimatorenploeg Don Bosco Oud-Heverlee om tot een groot speelterrein voor jong en ouder. Daarnaast worden de weken verdeeld onder de hoofdanimatoren en ­animatoren zodat iedereen op het speelplein kan staan.

Een hart voor het speelplein

7 weken lang komen er hoofdanimatoren, animatoren en helpende handjes om de kinderen een toffe zomer te schenken. Als de animatoren op zondag aankomen voor de week start, leren ze elkaar eerst allemaal kennen en gebeuren de eerste brainstorms om er een zotte week van te maken. In de laatste week komt er ook een groepje hoofdanimatoren en animatoren om het speelplein weer te beginnen opruimen.

Veel mensen hebben een hart voor het speelplein. Als je hulp nodig hebt, staan er meteen oud-animatoren klaar om een handje toe te steken!

Coronaregels

We zijn heel blij dat we geen rekening meer moeten houden met al de coronaregels, want dat was veel extra werk. Voor velen is het wel de eerste keer als pleinleiding of hoofdanimator voor een ‘gewone’ zomer. Dus over sommige dingen moet er opnieuw nagedacht worden. “Hoe was dat ook alweer voor corona?” of “Wat willen we behouden van de coronaperiode maar op een niet-coronamanier?” Opnieuw wat denkwerk, maar wel zeer tof! We kijken ongelofelijk uit naar een coronavrije zomer!

Geïnspireerd
door het verhaal van Jutta?

Lees nog andere verhalen Volg Droomfonds Don Bosco op facebook.