"Vrijwilligerswerk is de drijvende kracht; animatoren zijn toegewijd en gepassioneerd."

Samen met Jens De Vos kijken we achter de schermen van speelplein Don Bosco Halle. Jens is al 26 jaar lang betrokken bij het speelplein, van spelend kindje tot animator en nu als medewerker-stuurgroepslid. Eén ding is wel duidelijk: hij doet het nog altijd even graag als de dag dat hij eraan begon!

Wie is Jens?

“Ik ben geboren en getogen in Halle en kwam voor het eerst naar het speelplein toen ik 2,5 jaar oud was. Mijn grote broer Maarten was hier ook animator en hoofdanimator geweest en ik ben op mijn beurt hier blijven ­hangen.” En dat evolueerde allemaal tot mijn ­huidige rol: het werk achter de schermen. Zo sta ik soms de kookploeg bij, verzorg ik de logistiek of spring ik af en toe nog eens in als animator.”

Invloed van Don Bosco

Zijn ervaringen bij Don Bosco ­inspireerden hem om opvoeder te worden. Hij werkt met jongeren die door de rechtbank zijn geplaatst of in moeilijke thuissituaties zitten.

Vrijwilligheid, welwillendheid

“Animatoren worden niet vergoed, maar staan tussen de kinderen met hart en ziel.” ­Don Bosco ­Halle probeert hen ­optimaal te ­ondersteunen, met bijvoorbeeld warme maaltijden. “Dat is meteen ook een gezellig moment om samen even uit te blazen en nadien de volgende dag voor te bereiden.”

Salesiaanse principes verleden tijd, of toch niet?

Naast het vrijwilligerswerk trok ook de salesiaanse identiteit Jens aan om hier te werken. Kinderen kansen geven en in ­dialoog gaan met hen, dat is de ­identiteit van Don Bosco en die van Jens. “Ik ben geen fan van straffen. Als ­kinderen ­overstuur zijn, neem ik hen liever even aan de kant en probeer ik hen te ­kalmeren. Kinderen reageren daar goed op en ze gaan je dan ook beter begrijpen.”

Waarom jeugdwerk? Daarom!

Jens heeft bijna alle functies bij ­Don Bosco Halle bekleed. Als geen ander kan hij getuigen over het leerproces dat je ondergaat. “De voortdurend veranderende situaties op het speelplein leren je organiseren, problemen oplossen, in groep werken en obstakels overwinnen.” Dat zijn vaardigheden die je volgens Jens bijna nergens anders kan leren dan in het jeugdwerk.

Don Bosco Halle tijdens en na corona

Toch verloopt niet altijd alles van een ­leien dakje. Voor Jens en het ­speelpleinteam was de coronaperiode niet gemakkelijk. “Ons speelplein is een open werking. We moesten toen met ­‘bubbels’ werken waartussen geen ­interactie ­toegelaten was. En dat botste met de ­identiteit van ons speelplein. ­Gelukkig kunnen we vandaag weer ­functioneren als een open speelplein en zijn we weer onszelf.”

Trots? Vooral tevreden!

Of Jens trots is op zijn tijd bij Don Bosco Halle? “Ik ben tevreden met wat ik doe. Ik zie enkele animatoren rondlopen die ik hier vroeger nog als kleuter zag spelen. Dat schept voldoening. Precies de circle of life.”

Geïnspireerd
door het verhaal van Jens?

Lees nog andere verhalen Volg Droomfonds Don Bosco op facebook.