“Ik denk dat ik meer leerde op het speelplein dan op de universiteit.”

Wie ben jij?

Tja... Een Leuvenaar... al sinds mijn geboorte in 1984 en nog steeds, met enige aanleg voor organisatie, iets wat ik in grote mate heb geleerd dankzij de kansen die ik als (hoofd)animator heb gekregen op het speelplein van Don Bosco in Oud-Heverlee.

Wat doe je als werk?

Ik ben stafmedewerker bij de vzw ‘Werkers’ van Boerenbond. We organiseren er letterlijk hulp aan landbouwers: een boer is ziek en kan rekenen op een vervanger uit onze poule ervaren landbouwhelpers. Anderzijds zetten we ook projecten op waardoor landbouwers hun eigen inkomen kunnen verhogen door hun kunde en machines in te zetten buiten de landbouw. Een klassiek voorbeeld hiervan is sneeuw ruimen en zout strooien in de wintermaanden wanneer het rustiger is op het veld.

Wat zijn jouw interesses?

Scandinavië verenigt mijn interesse voor hout, bossen, en auto’s, meer bepaald het Zweedse merk Volvo. Ook geschiedenis, religie en politiek kunnen mij boeien evenals muziek, niet te vergeten.

Wat doe jij voor Don Bosco Stichting?

Ik zet me samen met de andere leden van de stuurgroep zo nuttig mogelijk in om Guido te ondersteunen bij de dagelijkse werking. Idealiter zouden we nog wat meer taken verdelen zodat Guido zich op de hoofdlijnen kan concentreren, maar tijd is en blijft toch schaars voor vrijwilligers.

Maar we doen ons best.

Waarom engageer je je?

Omdat ik weet welke kansen ik zelf als opgroeiende tiener en twintiger van Don Bosco heb gekregen. Het zal ­ongetwijfeld­­ ook aan mezelf liggen, maar ik heb vaak de indruk dat ik meer leerde op het speelplein dan op de universiteit! :-)

Waarom steun je Don Bosco Stichting financieel?

Om dezelfde reden. Ik hoop een klein beetje mijn steentje bij te dragen opdat zoveel mogelijk kinderen en jongeren de kans krijgen om hetzelfde te ervaren als ik vroeger: kansen krijgen om te groeien, verantwoordelijkheid te mogen nemen en je tegelijk rot te amuseren. Heerlijk toch. Bovendien is het echt geen moeite. Petje af voor mensen die zich dagelijks als vrijwilliger inzetten. Een kleine bijdrage per maand is in vergelijking heel gemakkelijk. Maar hoe meer mensen het doen, hoe groter het verschil dat we kunnen maken!

"Kansen krijgen om te groeien, verantwoordelijkheid te mogen nemen en je tegelijk rot te amuseren. Heerlijk toch."

Welke positieve gedachte neem je mee uit de coronatijd?

Het inzicht dat er zóveel zaken zijn die niet écht moeten. Eigenlijk was het zelfs een vorm van ‘gedwongen vasten’ zou je kunnen zeggen. Er werden ons plots heel wat zaken ontzegd... en toch konden we blijkbaar ook zo ons leven leiden. Natuurlijk heb ik gemakkelijk praten zonder het verlies van familie of vrienden. Mijn gedachten gaan naar zij die echt geleden hebben in deze tijd. En natuurlijk waren er tal van indrukwekkende tekenen van solidariteit. Dat deed heel erg deugd!

Hoe ziet jouw zomervakantie eruit?

Heel bijzonder aangezien mijn vrouw en ik een kindje verwachten voor augustus. Het buitenland zit er dus sowieso even niet in, maar we kijken vol spanning uit naar de grote dag! Want dan begint het pas!