Vorming van jongeren

Don Bosco Stichting is overtuigd van de meerwaarde die vorming biedt en steunt vormingsinitiatieven in samenwerking met Jeugddienst Don Bosco.

Er worden erkende animator-, hoofd­animator- en instructorcursussen georganiseerd waarmee jongeren een attest van de Vlaamse overheid kunnen behalen. Ze willen zich met hart en ziel engageren op een speelplein, maar hebben wel degelijk vorming en ­begeleiding nodig. Op deze cursussen ontdekken de jongeren hun vaardigheden en worden ze uitgedaagd om hun grenzen te verleggen. Ze werken op een speelse en ervaringsgerichte manier en met de ­pedagogische​ visie van Don Bosco.

Op animatorcursus leren ze spelen maken en begeleiden en de leefwereld van kinderen en jongeren ontdekken. Op hoofdanimatorcursus leren ze animatoren begeleiden en ondersteunen, feedback geven, omgaan met moeilijke situaties.

Kobe Jaubin, hoofdanimator speelplein Don Bosco Oud-Heverlee

"Op animatorcursus ben ik helemaal opengebloeid. Ik leerde er in mezelf geloven en ik kon er laten zien wie ik echt ben."

Don Bosco Stichting zoekt financiële middelen om de animatorcursussen ­betaalbaar te houden en om jongeren voor wie de kostprijs te hoog is te laten inschrijven met ondersteuning­ van het Don Bosco ­Solidariteitsfonds.

Droomfonds Don Bosco steunde vorming van ­jongeren met een bedrag van € 10 000. ­

Die financiële middelen gingen naar de ­ondersteuning van de algemene werking, ­de aankoop van didactisch materiaal en vorming van de instructoren.