Fotowedstrijd Droomfonds Don Bosco

De magie van Don Boscospeelpleinen in beeld

Droomfonds Don Bosco organiseerde tijdens de zomer van 2023 een fotowedstrijd voor alle Don Boscospeelplein en -­vakantiewerkingen rond drie thema’s: ‘Achter de schermen’, ‘Maak je eens vuil’, en ‘Speelplein voor iedereen’. Droomfonds Don Bosco wil graag de onschatbare waarde van Don Boscospeelplein en –vakantiewerkingen in beeld brengen en tonen aan de wereld.

Op zaterdag 9 september werden de ingezonden foto's tentoongesteld in de kantoren van Bridgeneers, gelegen in de Remy-toren in Leuven. Later op de avond vond een exclusief evenement plaats waar de prijswinnaars bekend werden gemaakt. De prijzen werden uitgereikt door Guido Stoop, de coördinator van Droomfonds Don Bosco. De speelpleinen wonnen geldprijzen van €1250 en €1500 voor de finalist, terwijl de fotografen beloond werden met cadeaubonnen ter waarde van €100.

In de categorie 'Achter de schermen' ging de eerste prijs naar Speelplein Groene Zone (Heverlee). Speelplein Heidevreugde (Genk) won het thema ‘Maak je eens vuil’. Speelplein Don Bosco Oud-Heverlee was de winnaar van het thema ‘Speelplein voor iedereen’ en werd bekroond als finalist.

Bij Heidevreugde namen Maxim en Minard de prijs in ontvangst namens Lize Amodio. ‘Op de foto staan drie kinderen die vuil zijn, helemaal onder de modder en verf. Ze komen van de glijbaan. Ze lachen in de lens en hebben duidelijk veel plezier beleefd. De foto legt een typische dag op speelplein Heidevreugde vast.’ Een andere foto werd eveneens beloond: ‘de foto toont oudere meisjes die een poppenkastspel hebben bedacht en opvoeren voor de jongste kinderen. Het is leuk om de kinderen elkaar te laten animeren, zo krijgen sommigen de smaak te pakken om later animator te worden.

Anouck nam de prijs in ontvangst namens Hanne Verstraeten van speelplein Groene Zone. ‘De winnende foto toont de pleinleiding terwijl ze een toilet schoonmaken. Een van de lagere schoolkinderen had het toilet beklad door met rode alcoholstift overal piemels te tekenen. Ze hadden een hele namiddag gegoogeld hoe ze dat konden verwijderen. Het toilet konden ze proper maken, maar de muren moesten opnieuw geverfd worden. De pleinleiding lacht op de foto, maar het was natuurlijk geen aangenaam karwei. Deze prijs komt goed van pas, we kunnen de extra centen gebruiken voor de verhuis van het speelplein naar een andere locatie.’

Lenka Devroey van Don Bosco Oud-Heverlee was de winnaar van het thema ‘Speelplein voor iedereen’ en werd benoemd tot finalist. Ze vertoeft al 17 jaar op het speelplein, sinds ze slechts 2,5 jaar oud was. ‘Op de foto staan kleuters die net klaar waren met schilderen na een ‘kliederklodder’- activiteit. Ze staan bij de deur te wachten om hun handen te gaan wassen. Het was een vertederend moment dat de onschuld en opwinding van een drukke en leuke dag vastlegt.’ De kinderen op de foto tonen hoe divers en kleurrijk het speelplein is. Lenka is superblij dat ze gewonnen heeft en is van plan om de foto op haar kamer op te hangen.