De speelpleinzomer van 2020: wat een uitdaging!

Jean-Baptiste Mylle, speelplein Kinderland
De zomer van 2020 zal voor Speelplein Kinderland en tegelijkertijd voor iedereen toch altijd ‘die’ zomer blijven. We moesten ons herorganiseren of sluiten. Uiteraard kozen we voor het eerste. De praktische organisatie was zo goed als waterdicht dankzij al onze vrijwilligers. Daarenboven was de grenzeloze bereidwilligheid van kinderen, ouders en vooral de animatoren hartverwarmend. ‘Die’ zomer van 2020 was voor ons de broodnodige uitlaatklep na 4 maanden sociaal isolement. Tegelijkertijd was het ook ‘die’ zomer waar ouders en kinderen extra dankbaarheid toonden voor ons als vrijwilligers. Met nul positieve coronagevallen op ons plein was het enige besmettelijke van ‘die’ zomer het aanstekelijk enthousiasme onder elkaar. Eigenlijk was die zomer lang zo slecht nog niet!

"Het enige besmettelijke van ‘die’ zomer het aanstekelijk enthousiasme onder elkaar."

Lara Pisera, speelplein De Mirkens
Na vele startvergaderingen, organisatorische voorbereidingen en gelukkig een heleboel creatief talent van onze animatoren begonnen we met een bang hartje aan onze eerste speelpleinweek. Gelukkig liep alles meteen heel vlot en zijn we er dan toch in geslaagd om er een fantastische zomer van te maken. Iedere dag hebben we maar liefst 250 kinderen mogen verwelkomen.

Begrippen als bubbels, mondmaskers, handen wassen,… waren dagelijkse kost, maar het was prachtig om te zien hoe we de kinderen toch even konden ontlasten van het hele coronagebeuren en hen zorgeloos konden laten ravotten. Het animatorenteam organiseerde heel wat leuke themadagen en nieuwe spelletjes. En alsof dat nog niet genoeg was, werden ook de razend populaire TikTok-dansjes geïntroduceerd op ons speelplein.

Vijf weken lang heeft iedereen het beste van zichzelf gegeven om ons plein, letterlijk en figuurlijk, vlekkeloos te laten verlopen en we zijn blij dat dat ons gelukt is. We blikken terug op een vermoeiende, maar geslaagde vijf weken. Een speelpleinzomer, die net zoals heel 2020 erg bijzonder was, maar vooral een zomer die we nooit zullen vergeten.