Vorming van jongeren

Don Bosco Stichting is overtuigd van de meerwaarde die vorming biedt en steunt vormingsinitiatieven in samenwerking met Jeugddienst Don Bosco.

Er worden erkende animator-, hoofd­animator- en instructorcursussen georganiseerd waarmee jongeren een attest van de Vlaamse overheid kunnen behalen. Op deze cursussen ontdekken de jongeren hun vaardigheden en worden ze uitgedaagd om hun grenzen te verleggen. Ze werken op een speelse en ervaringsgerichte manier en met de ­pedagogische​ visie van Don Bosco.

Door de coronacrisis konden de cursussen in 2020 enkel in de zomer ­doorgaan. Bij Jeugddienst Don Bosco is er een ­wachtlijst van jongeren die animatorcursus willen volgen. Ze willen zich met hart en ziel engageren op een speelplein, maar hebben wel degelijk vorming en ­begeleiding nodig.

We merken dat het voor een groter wordende groep jongeren moeilijker wordt om de deelnameprijs van deze cursus te kunnen betalen. De meest kwetsbare gezinnen worden door de coronacrisis het hardst getroffen. Hierdoor krijgen ze ­pedagogisch niet alle kansen.

Kobe Jaubin, hoofdanimator speelplein Don Bosco Oud-Heverlee

"Op animatorcursus ben ik helemaal opengebloeid. Ik leerde er in mezelf geloven en ik kon er laten zien wie ik echt ben."

Don Bosco Stichting zoekt financiële middelen om de animatorcursussen ­betaalbaar te houden en om jongeren voor wie de kostprijs te hoog is te laten inschrijven met ondersteuning­ van het Don Bosco ­Solidariteitsfonds.

Droomfonds Don Bosco steunde vorming van ­jongeren met een bedrag van € 15 000. ­
Die financiële middelen gingen naar de ­ondersteuning van de algemene werking, ­de aankoop van didactisch materiaal en vorming van de instructoren.