Fotowedstrijd

Droomfonds Don Bosco

De magie van Don Boscospeelpleinen en -vakantiewerkingen in beeld

Droomfonds Don Bosco organiseerde in de zomer van 2023 een fotowedstrijd voor Don Boscospeelpleinen en -vakantie­werkingen rond drie thema’s: ‘Achter de schermen’, ‘Maak je eens vuil’ en ‘Speelplein voor iedereen’.

Op 9 september werden de ­foto’s ­tentoongesteld bij Bridgeneers ­(Leuven) en werden de prijswinnaars ­bekendgemaakt. De speelpleinen wonnen geldprijzen van € 1250, en € 1500 voor de finalist, terwijl de fotografen beloond werden met cadeaubonnen ter waarde van € 100.

Speelplein Heidevreugde
(Genk) won het thema ‘Maak je eens vuil’. Maxim en ­Minard namen de prijs in ontvangst namens Lize Amodio. Hun winnende foto toont drie lachende kinderen, helemaal onder de modder en verf, na een dag vol plezier. De foto getuigt van een typische dag op het speelplein Heidevreugde.

Speelplein Groene Zone
(Heverlee) won de eerste prijs in de categorie ‘Achter de schermen’. Anouck nam de prijs in ontvangst namens Hanne Verstraeten. Hun winnende foto toont de ­pleinleiding terwijl ze een toilet schoonmaken nadat het was beklad met rode alcoholstift. ­Ondanks het onaangename karwei schonken ze hun lach aan de foto.

Lenka Devroey van Don Bosco ­Oud-Heverlee won het thema ‘Speelplein voor iedereen’ en werd finalist. Haar foto toont kleuters na een ­‘kliederklodder’- schilderactiviteit, wachtend om hun handen te wassen. De foto toont een vertederend moment van onschuld en opwinding na een drukke en leuke dag.

Droomfonds Don Bosco steunde via de fotowedstrijd de speelpleinen met € 5 250.