“Wat je doet met gedrevenheid, neem je zeker mee in je latere leven.”

2 jaar speelplaatsanimator en 1 jaar hoofdanimator bij Don Bosco Hechtel
7 jaar animator, hoofdanimator en pleinleiding op speelplein Groene Zone in Heverlee


Hoe ben je Don Boscoanimator geworden op school?

In het eerste middelbaar in Don Bosco Hechtel kwam ik voor het eerst in ​aanraking met speelplaatsanimatie. Het was er verplicht om elke middag te spelen met andere eerstejaars en de speelplaatsanimatoren. Het was als leerling niet altijd even leuk om verplicht te worden om elke dag mee te doen. Maar doordat het aanbod gevarieerd was, werd het toch wel plezant. Als ik erop terugblik, heb ik daar wel de eerste prikkel gekregen om animator te worden.

In het vierde middelbaar ging ik naar een infosessie op school waar er informatie gegeven werd over het middagspel. Ik besloot om speelplaatsanimator te worden, samen met enkele vrienden. Er zijn veel leerlingen die dat willen doen om dan op het einde van het schooljaar mee te kunnen gaan met het bergkamp in Oostenrijk. Daarna heb ik me geëngageerd als hoofdanimator. Ik begeleidde de ­speelplaatsanimatoren, maakte schema’s om de speelplaatsanimatie in goede banen te leiden en organiseerde activiteiten voor de animatoren.

Ik vond het heel plezant en ben uiteindelijk zes keer meegegaan naar Oostenrijk. Daar werden echte vriendschapsbanden gesmeed voor het leven.

Zou jij jongeren aanraden om speelplaatsanimator te worden?

Speelplaatsanimatie is ideaal om te ontdekken wat je graag doet en waar je goed in bent. Je mag die talenten dan meteen ook inzetten op school. Wat je doet met gedrevenheid neem je zeker mee in je latere leven.

Hoe ben je animator op een Don Boscospeelplein geworden?

Via de cursus Verdere Vorming van Jeugddienst Don Bosco. Een paar vrienden die speelplaatsanimatie deden, gingen niet op bergkamp en moesten dus hun stage ergens anders doen. Zij gingen naar speelplein Groene Zone in Heverlee en vroegen me of ik ook eens mee wou, ook al was ik oorspronkelijk niet van plan om dat te doen. Speelplaatsanimatie stopt na de middelbare school, maar op het speelplein kon ik nog langer doorgaan als animator.
Ik heb de keuze om animator te worden op het speelplein niet betreurd.
De eerste twee jaren kon ik experimenteren met spelen maken voor de verschillende leeftijdscategorieën op het speelplein. Verder heb ik al die jaren ook telkens nieuwe uitdagingen gekregen hoofdmoni, pleinleiding, ­speelclub (inclusiewerking) waardoor mijn tijd op het speelplein altijd superinteressant bleef. Uiteindelijk ben ik er zeven jaar actief geweest.

Heb je daar dan veel uit geleerd als persoon? Heeft dat invloed gehad op je studies of je leven?

Het heeft niet direct effect gehad op mijn studies, maar wel op mijn manier van zijn en van doen. Op het speelplein ben ik doorgegroeid van animator tot pleinleiding: de verantwoordelijkheidszin en de manier van omgaan met mensen zal ik zeker meenemen naar mijn latere werkleven. Het is sowieso al iets moois om op mijn cv te zetten.

En dan de vrienden natuurlijk, die er nog altijd zijn. Ik koester de momenten die ik beleefd heb met hen op het speelplein! Op het speelplein is er een continue stroom aan nieuwe mensen, toch blijft die typische Don Boscosfeer hangen. Het gedachtegoed van Don Bosco er zijn voor iedereen en een grote vriendengroep vormen draag ik mee in mijn verdere leven.

Bedankt voor je interesse!